Followers

Friday, December 24, 2010

..::PeRkArA2 YaNg MeMbAtAlKaN WuDuK::...

ASSALAMUALAIKUM......

Bismillahirrahmanirrahim

Alhamdulillah hari ini telah diberi peluang lagi dari-Nya untuk meneruskan perjuangan....
Alhamdulillah juga dapat juga ana menaip untuk meng'update'kan blig ana ini....
Kali ini semua bahasa agak baku ya.....

K la....
sebagaimana tajuk yang telah dipaparkan di skrin lappy atau pun komputer anda,
beigtu la penulisan ana kali ini.....
tapi sebelum itu ana mahu berterima kasih kepada seorang rakan ana iaitu SURIATI.........
yang telah meng'oment' ana punye en3 yang lepas...
dia cakap panjang sangat...
hehehehe.............

syok menulis x sedar......
maap la ye klo panjang sangat......
mesti korang muak nak membace nye kan,.....
xkisah la korang bace ker x....tapi...............
dh selesai satu tanggungjawab untuk memberi info kepada kalian semua......

OK2.....
jom kita beralih kepada sekmen yang seterusnya.....
iaitu 
PERKARA-PERKARA YANG MEMBATALKAN WUDUK....
biarpun bende ni kita dh belajar time sekolah rendah lagi......
tapi masih yang buat tidak endah mengenainya.....
tidak mengapa.............
itulah gunanya rakan untuk memberitahu apa yang kita tahu.....
SHARING IS CARING......

ANTARANYA :
jeng jeng jeng....hehehehehe
calon-calonnya adalah.............

1. KELUAR SESUATU DARIPADA SALAH SATU DARIPADA DUA ORGAN PEMBUANGAN KOTORAN.....
xkira la yang keluar 2 NAJIS ke.....
AIR KENCING ke...
WADI ke...
MADI ker...
DARAH ker... atau ANGIN.....
sumpah la busuk klo ANGIN 2...hehehe

ALLAH berfirman yanag bermaksud :

''...dan jika kamu sakit (tidak boleh kena air) atau dalam pelayaran atau salah seorang daripada kamu datang dari tempat buang air atau kamu sentuh perempuan, sedang kamu tidak mendapat air (untuk berwuduk dan mandi), maka hendaklah kamu bertayamum dengan tanah (debu) yang bersih, iaitu : Sapulah muka kamu dan kedua-dua belah tangan kamu dengan tanah debu itu."
(SURAH al-MA'IDAH 5 : 6)

nak taip dye punya ayat dalam jawi MALAS.....
so bagi makne jer la ea.....BOLEH KAN????

RASULULLAH s.a.w. bersabda yang bermaksud :

''Allah tidak menerima solat antara kamu sekiranya berhadas hinggalah dia berwuduk.''
(RIWAYAT al-BUKHAIRI no. 135 dan MUSLIM no. 225)

hahaha......bace 2 sume
ALLAH TIDAK MENERIMA SOLAT YANG TELAH DILAKUKAN APABILA KITA BERHADAS......

SO..............
MAKE SURE THAT WE ARE ALWAYS WITH WUDUK.....
speaking la pulak.....hehehe

2. TIDUR DALAM KEADAAN TIDAJ TETAP KEDUDUKAN PUNGGUNGNYA.
BUT!.....
ada pulak 'but'2kan...hehehe
besela....ISLAM ITU MUDAH....
Allah tidak membebankan umatnya melainkan umat-Nya sendiri yang membebankan dirnya sendiri.....
sambung balik.....
but...........
wuduk tidak batal jika tidur dalam keadaan yang tetap kedudukannya seperti duduk di atas lantas secara tetap.......
faham kan ape maksud ayat di atas......
mean.......
TIDO DALAM KEADAAN DUDUK....

ALI BIN ABU TALIB meriwayatkan sebuah hadis daripada RASULULLAH s.a.w.,
mafhumnya sabda BAGINDA maksudnya......

''Mata ibarat tali yang mengikat lubang dubur. Oleh sebab itu, sesiapa sahaja yang tertidur maka hendaklah dia berwuduk.''
(RIWAYAT al-DARIMI no.722)
ampun.....ana tidak pun melakukannya klo ana nak tido...
teruk betul la.....
PERBAIKI-PERBAIKI!

tidur................asalnya xpun membatalkan wuduk kita secara mutlak...
tapi ada kemungkinan....
ditegaskan kembali ya...
ADA KEMUNGKINAN 
wuduk kita boleh batal secara tidak sedar iaitu keluar sesuatu
iaitu
ANGIN............

3. MABUK, GILA ATAU TIDAK SEDARKAN DIRI
bende ni leh di'qiyas'kan dengan perkara di atas iaitu TIDUR.....
cam ner nak cakap ea....
ye la,,,x sedarkan dirikan....mana la korang tau time 2 korang buat apa kan....klo cam 2 bukan tidak sedarkan diri nama nya....
2 stok nak kene pelangkung namanya 2....
hehehehehe
sah2 la mabuk 2 memang membatalkan wuduk....
alang2 masuk bab mabuk nie kan.....

Dari Aishah r.a. katanya Rasulullah s.a.w. 
pernah ditanya tentang sejenis minuman keras yang dibuat dari madu bernama bit'i, beliau berkata;
 ''Setiap minuman yang memabukkan adalah terlarang.'' 
Sahih Bukhari




ORANG MEMINUM KHAMAR DAN MENAMAKANNYA BUKAN KHAMAR

Ertinya:

Daripada Abu Malik Al-Asy'ari r.a. bahawasanya ia mendengar Rasulullah saw. bersabda, "Sesungguhnya ada sebahagian dari umat ku yang akan meminum thamar dan mereka menamanya dengan nama yang lain (mereka meminum) sambil dialunkan dengan bunyi muzik dan suara artis-artis. Allah swt. akan menenggelamkan mereka ke dalam bumi (dengan gempa) dan Allah swt. akan merobah mereka menjadi kera atau babi".



H.R. Ibnu Majah

Keterangan

Maksudnya, akan ada di kalangan orang Islam ini yang meminum khamar dan mereka mengatakan bahawa yang diminum itu bukanlah khamar. Ia hanyalah sejenis minuman yang dapat menyegarkan badan atau yang dapat menghilangkan dahaga. Mereka akan memberikan suatu nama kepada minuman ini yang menunjukkan bahawa ia bukan khamar, tetapi sebenamya ia adalah khamar yang telah diharamkan oleh syara'.

Kemudian, menjadi kelaziman pula, suasana mabuk itu akan disertai dengan alunan muzik dan juga nyanyian artis-artis kenamaan.
Rasulullah saw. menerangkan bahawa golongan ini akan ditimpa gempa bumi atau tubuh badan mereka diubah kepada bentuk kera atau babi.
Sangat benar sabdaan Junjungan Besar Nabi saw. ini. Gempa bumi demi gempa bumi yang berlaku di beberapa tempat di dunia ini sebagai satu seksaan daripada Allah swt. dan jikalau golongan ini belum sampai keperingkat diubah bentuk badan mereka menjadi kera dan babi tetapi perangai dan cara hidup mereka sudah banyak menyerupai perangai dan cara hidup kera dan babi.

takut korang was2kan....

4. MENYENTUH LELAKI/PEREMPUAN
klo laki or perempuan 2 bersentuh tanpa lapik........
BATAL WUDUK!
jangan sesuki jer nak pegang tangan klo x ber'MAHRAM'
klo nak pegang KAWIN....
len la klo x sengajakan
tapi jangan la disengajakan....
iskh2

ALLAH berfirman yang bermaksud :

''...atau kamu telah menyentuh perempuan.''

(SURAH al-NISA' 4 : 43)

xberani la nak kluakan apa2 hujah
sebab ada bnyak pendapat....
pas 2 nak link takut bende 2 xbetul lak...
tapi klo nak bace 
klik la natang nie  

5. MENYENTUH ANGGOTA SULIT
hehehe
memang batal la jawapan nya....klo tanpa lapik la

RASULULLAH s.a.w. bersabda menerusi sebuah hadis yang diriwayatkan oleh ABU HURAIRAH r.a.,
maksudnya :

''Jika salah seorang antara kamu menyentuh alat 

sulitnya dengan tangannya tanpa alas di antara

 kedua-duanya, maka hendaklah dia berwuduk.''

xmo ulas panjang dh...hehehe


ok.....
itu sahaja hasil nukilan ana kali ini....huhuhuhuhu

ASSALAMULAIKUM


2 comments:

  1. oke !
    bace suda...tekejot ade name AKU.
    hahaha.
    nyway..
    maybe yg pndidikan seks tu aku tak minat nak bace kot.
    yg ni aku minat jugak nak bace.
    ha, jwb psl tag tu. ala, kau wt je post baru m.jwpn kpd mengenai soalan yg aku bg uh..
    tu jer..
    :)
    pnjg plak komen akuh. hahaha.
    nyway tenkiu ! betambah gak ilmu aku bace ini..:)

    ReplyDelete
  2. hehehe
    aku xreti sebebarnya nak menarik kan aku nyer penulisan nie
    siyes blur
    aku men taip jer

    ReplyDelete