Followers

Wednesday, December 22, 2010

ASSALAMUALAIKUM


Apabila disebut pendidkan seks ramai akan membayangkan satu bentuk mata pelajaran yang diajar di sekolah-sekolah di Barat yang menghuraikan aspek biologi manusia menjurus kepada perlakuan seksual dan hubungan kelamin.
Kita juga menggambarkan betapa liberal sikap guru yang mengajarkan subjek tersebut.

Inilah masyarakat Malaysia yang mempunyai minda 'KELAS PERTAMA'....
PELIK TAPI BENAR!
apabila sebut mengenai PENDIDIKAN SEKS mereka akan membayangkan apalah yang akan diajar oleh guru di sekolah itu....

Implikasinya, mudah kita MENOLAK BULAT-BULAT saranan dan cadangan yang diajukan agar PENDIDIKAN SEKSUALITI diketengahkan sebagai salah satu kaedah penyelesaian kepada kemelut GEJALA SOSIAL kini.
Sebelum menolak, elok kita perincikan terlebih dahulu PERSPEKTIF yang merangkumi PENDIDIKAN SEKSUALITI ini.

Pertamanya kita mengenai makna yang TERSEMBUNYI di sebalik perkataan ini.
PENDIDIKAN SEKSUALITI memegang erti SATU BIDANG PENDIDIKAN yang MENGGABUNGKAN SEKURANG-KURANGNYA 5 DIMENSI.....

Ape 5 DIMENSI 2 eak????????
5 DIMENSI 2 adalah
1. BIOLOGI
2. INTELEKTUAL
3. EMOSIONAL
4. SOSIAL
5. SPIRITUAL
ok dh paham????
PENDIDIKAN SEKS bukan hanya menghuraikan ASPEK BIOLOGI secara DETAIL jer....
banyak lagi aspek yang disentuh......hehehe....
so jangan BERFIKIRAN KOLOT ya.....
terutama kepada IBU BAPA di luar sana......

PENDIDIKAN SEKS ini bukanlah saja2 jer nak di'tubuh'kan di setiap institusi pendidikan di MALAYSIA ini....
tapi tujuannya adalah untuk:
MEMBENTUK MANUSIA AGAR TERHORMAT DAN MULIA, DENGAN PERUBAHAN KHUSUS TINGKAH LAKU SEKSUAL YANG SELAMAT 
IAITU 
TIDAK MEROSAKKAN DIRI SENDIRI,
ORANG LAIN,
DAN
MASYARAKAT......

nak ana ulangi ker tujuan nya?????
kalau kalian tidak mahu...............
BUKA MATA BESAR-BESAR dan
FAHAMKAN TUJUAN serta MAKNANYA!
hehehe....
ter'over' la pulak....

daripada 5 DIMENSI yang telah disebut diatas........
(klo terlepas pandang skrol la sendiri ea kat atas 2 ea)
akan melatih MANUSIA untuk membuat keputusan.
apa orang BARAT cakap eak....
HA!
DECISION-MAKING SKILLS
speaking kot...hehehe
Membuat keputusan yang berkaitan deangan ASPEK SEKSUALITI dapat dilatih aagar menjaddi lebih MANTOP gitu....
Lastly, manusia will CHOOSE tindak-tanduk serta peraturan fitrah yang selaras...
begitulah MATLAMAT UTAMA PENDIDIKAN SEKSUALITI yang dapat diharapkan dan diidam-idamkan....

Adalah kan seorang para perunding terapi seksual, MARY BUXTON...
Dia menghuraikan tentang ciri-ciri belia yang sihat dari sudut seksualnya.....
so belia-belia yang bace nie tengok la...korang sihat ke x ea...hehehe....
1. MENGHARGAI TUBUH BADANNYA.
2. BERTANGGUNGJAWAB TERHADAP SETIAP TINGKAH LAKU.
3. BERKOMUNIKASI DENGAN BERKESAN DAN TERHORMAT.
4. MELUAHKAN RASA CINTA DAN KEINTIMAN MELALUI CARA YANG BERSESUAIAN DENGAN USIANYA.
HA!
dh bace?????
and jom kita selidik diri kita sendiri sebelum kita selidik orang lain....

Penyampaian PENDIDIKAN SEKS ni x leh dihuraikan atau disamakan dengan MATA PELAJARAN yang selalu kita belajar kat SEKOLAH dulu2....
xkira la SEKOLAH mane pn....
memang x leh nak samakan cara penyampaiannya 
sama ada subjek
MATEMATIK
FIZIK
BIOLOGI
GEOGRAFI 
mahupun....
SEJARAH......

for create INSAN yang kamil dan sejahtera....
bende ni sebenarnya bermula kat rumah tau....
klo sesebuah keluarga 2 dapat mendidik atau memberi satu tingkah laku or pelajaran yang berkesan.....
gerenti dapat melahirkan seorang INSAN....
sebab 2 la pentingnya keluarga....
klo sesebuah keluarga 2 HANCUS, maka HANCUSLAH isi dalamnya....
even x sumer la.....tapi
disebabkan NILA SETITIK, ROSAK SUSU SEBELANGA.....

AL-USTAZ DR. ABDULLAH NASIH 'ULWAN dalam bukunya 
TARBIYAH AL-AWLAD FI AL-ISLAM
ataupun dalam BAHASA MELAYUnya
PEDOMAN PENDIDKAN ANAK-ANAK DALAM ISLAM
ada mengandungi bab khusus iaitu
TANGGUNGJAWAB PENDIDKAN SEKSUAL
yang merangkumi ADAB MEMINTA IZIN,
ADAB MEMANDANG MAHRAM dan BUKAN MAHRAM
serta
PANDUAN MENGHINDARKAN ANAK-ANAK DARIPADA RANGSANGAN SEKSUAL...
so JOM P CARI!
supaya kita yang muda pn dapat belajar mengenai bende2 nie...
xsalah kan?????

Dalam PENDIDIKAN ISLAM
anak-anak perlu tegas diajarkan mengenai solat seawal waktu....



DITEGASKAN KEMBALI
ANAK-ANAK PERLU TEGAS DIAJARKAN MENGENAI SOLAT SEAWAL WAKTU!
seawal usia
7 TAHUN!
deangan itu mereka akan diajar mengenai 
KAEDAH BERWUDUK 
dan PERKARA2 YANG MEMBATALKAN WUDUK...
dari situ akan mereka mengenal perkataan baru....
new word la bagi mereka....
seperti
HAID...
NIFAS..
AIR MANI...
gerenti mereka nak tau apa makne sume 2 kan
ngan MOTIF bende nie boleh menyebabkan WUDUK batal....
SO.............
ni la peranan ibu bapa memberi tahu apa maknenya dan motif boleh menyebabkan wuduk batal....
maknenya kat sini
nak jadi parent BUKAN SENANG ok!
kite kene kuasai bende2 nie dulu sebelum kita nak bagitau kat anak2 kita nanti....

Dalam Al-Quran, jelas diajarkan keperluan mendidik anak-anak untuk menghormati waktu-waktu tertentu, malah mereka perlu meminta izin sebelum memasuki kamar parent mereka pada 3 waktu 
iaitu
WAKTU SUBUH
WAKTU ZUHUR
dan 
WAKTU SELEPAS SOALT ISYAK
sebabnya.............
waktu2 di atas 2 adalah waktu lazimnya terDEDAH AURAT mereka......
begitulah bagaimana dihuraikan dalam SURAH al-NUR ayat ke 58

terjemahannya:

Wahai orang-orang yang beriman, hendaklah hamba-hamba kamu dan orang-orang yang belum baligh dari kalangan kamu, meminta izin kepada kamu (sebelum masuk ke tempat kamu), dalam tiga masa (iaitu) sebelum sembahyang subuh, dan ketika kamu membuka pakaian kerana kepanasan tengah hari, dan sesudah sembahyang Isyak itulah tiga masa bagi kamu (yang biasanya terdedah aurat kamu padanya). Kamu dan mereka tidaklah bersalah kemudian daripada tiga masa yang tersebut, (kerana mereka) orang-orang yang selalu keluar masuk kepada kamu, dan kamu masing-masing sentiasa berhubung rapat antara satu dengan yang lain. Demikianlah Allah menerangkan kepada kamu ayat-ayatNya (yang menjelaskan hukum-hukumNya) dan (ingatlah) Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Bijaksana.

begitulah dia....

ingat nie
CIRI-CIRI KEJAYAAN ORANG YANG BERIMAN ADALAH MEMELIHARA KEMALUAN MEREKA.....
sebagaimana disebut dalam SURAH al-MUKMINUN AYAT 5 hingga 7

k lah
setakat itu sahaja kali ini
insyaAllah
ana akan datang dengan artikel atau kisah yang menarik

ASSALAMUALAIKUM




2 comments:

  1. didikan terbaek ialah bermula dari rumah..
    watpe penat2 blaja then kt umah x wat pon..
    blaja juz tok exam..?? hmm..
    sebab tuh jadinya bende2 yang teruk nih..
    bende nih bukan x bagus tapi alangkah baiknya,

    sesungguhnya mencegah lebih baik daripada mengubati.. hanya pandangan XD

    ReplyDelete