Followers

Saturday, April 30, 2011

...hati terdetik...

Assalamualaikum...

terkadang terdetik di hati
adakah perjumpaan ku dengan mereka hanyalah sebagai penyibuk...
apakah fungsi diri ini sebenarnya...
siapakah aku dalam kalangan mereka yang hebat...

mungkin benar...
aku hanyalah seorang parasit yang akan merosakkan hidup seseorang...
mungkin benar...
aku bukan lah yang terbaek untuk mereka...
mungkin benar...
aku tidak cukup hebat lagi...

malam yang diselebungi oleh bunyi orang tidur...
minda mengelamun...
tapi mungkin benar apa yg terdetik di hati ini....

wassalam...

Thursday, April 21, 2011

...MaKaNaN...

Assalamualaikum


heheh...
now i wanna talk about food...
rajin tol mengupdate blog dalam waktu exam nie...
blaja malas...hehe
ok2...
kali ni ana mahu cakap pasal makanan...

jap2...
ade gambar untuk ditontonkan....
betul ker penggunaan bahasa ana 2...
bantai jer la...
tgk la ea...

bez nyer kek secret recipe nie....hehe

salad klo makan setiao hari memang badan akan mantain,.kih3

kegemaran ana nie kot....dapat digoreng garing2 memang bez...TEMPE GORENG..hehe

iskh...leh menggemukkan....klo x dikawal

mmmmmmmm...

2 je la kot gambar2 yg ana nak letak...
hehehe....

kali ni ana nak bercakap mengenai pemilihan makanan yang halal...

Imam Syafie ada menyatakan bahawa
"Pilihlah makanan yang halal kerana ia menjamin kesihatan dan menyebabkan syaitan gerun"

maksudnya...dalam ana nyer tafsiran la....hehe
selagi kita menjaga makanan kita daripada sumber halal insyaAllah,
semua perlakuan kita akan terjaga....
betulkan ana klo ana silap....

MENJAMIN KESIHATAN
Kepentingan memilih makanan dan minuman yang bersih serta halal sangat dititikbertakan dalam Islam.
Ini bertujuan untuk memastikan makanan dan minuman itu tidak memudaratkan manusia.

Dalam hadis yang dinyatakan oleh Muslim,
Nabi Muhammad s.a.w berkata,
"Wahai orang beriman, makanlah barang yang bersih daripada apa yang kami kurniakan kepada kamu."

Makanan yang suci dan bersih menjamin kesihatan yang baik. 
Justeru, di samping memilih makanan berzat dan berkhasiat, sebaik-baiknya pada masa yang sama, perhatian perlu diberi pada kesihatan dan kesucian daripada segi syariat agama.

Dalam hadis yang dinyatakan oleh Tirmizi,
nabi berkata,
"Setiap daging yang tumbuh daripada makanan yang haram, maka api nerakalah yang layak baginya."

Islam begitu menitikberatkan kesihatan umatnya.
Mukmin yang sentiasa prihatin dengan kebersihan dan kesucian makanannya setiap hari, pasti lahir di dalam dirinya cahaya keimanan yang membantunya menjaga kebersihan diri secara keseluruhan termasuklah pakaian, tempat tinggal dan tubuh badan.

Dalam ibadat asas agama iaitu solat, aspek terpenting yang ditekankan adalah kebersihan diri.
Allah tidak menerima solat hambanya dalam keadaan kotor dan hina.
Ini seusai dengan maksud hadis nabi yang dinyatakan oleh Ibnu Hibban iaitu,
"Menjadi bersihlah kamu, kerana sesungguhnya Islam itu bersih."

Pemilihan manakan yang bersih dan halal menjadi keutamaan dalam ajaran Islam.
Makanan yang haram pula sama ada daripada bahan yang dicampur najis ataupun bersumberkan punca tidak halal mendatangkan tiga bahaya bersar kepada pemaknnya.

1. Makanan itu mempengaruhi jiwa pemakannya sehingga dia lebih gemar membaut jahat dan maksiat serta benci kebajikan dan ketaatan.
2. Sebarang doanya tidak dimakbulkan Allah.
3. Dia akan mendapat seksa neraka Allah pada hari akhirat kelak.

MENGUATKAN IBADAT
Apa juga bentuk makanan yang halal dan bersih perlu diikuti dengan peraturan memakannya.
Makanan seimbang umpamanya dapat menghindarkan individu daripada dijangkiti penyakit.

Nabi Muhammad s.a.w begitu menekankan soal pemakanan kepada sahabatnya.
Beliau berkata, oada diri setiap insan itu hendaklah diisi dengan keperluan sesuai dan sama pada setiap masa.
Ini supaya apa sahaja bentuk makanan yang masuk ke dalam perut, malah membolehkan individu itu melakukan ibadat dengan tanga yang dikeluarkan.

Nabi menyarankan supaya perut menusia diisi dengan 1/3 air, 1/3 makanan dan 1/3 udara.
Ini bukan sahaja bertepatan dengan metode ilmu sains dan kesihatan, malah ia perlu diamalkan oleh setiap manusia.
InsyaAllah, apabila cukup jumlah yang disarankan nabi itu, pasti kita bukan sahaja dapat merasa nikmat kenyang, malah hidup kita lebih mendapat rahmat dan keredaan Allah.

ADAB MEMILIH MAKANAN
Daripada aspek adab memilih makanan pula, mukmin perlu meghindarkan diri daripada mengambil makanan yang sudah lama terbuka daripda tin yang berkarat, makanan layu dan sebagainya.
Kita makan suatu jenis makanan bagi mendapatkan sejumlah tenaga yang mencukupi daripada zat yang terkandung di dalamnya.

Islam dan ilmu kesihatan begitu rapat hubungannya.
Makanan ataupun minuman awal yang masuk ke dalam perut bayi adalah susu ibunya.
Selain terjamin kebersihan dan sucu daripada segi syariat, susu ibu adalah pemangkin terawal untuk menyemai kasih sayang di antara seorang ibu dan anaknya.

Akhlak yang bakal dojelmakan oleh anak itu adalah melalui susuan ibunya. 
Tabiat si penyusu sipindahkan kepada anak yang menyusu.
Jika solehah si ibu yang menyusukan, InsyaAllah akan lahit anak yang berakhlak mulia dan terpuji. 
Sebaliknya, jika minuman awal yang diberikan kepada bayi adalah daripada susu haiwan, dikhuatiri akhlak bayi akan menjadi sebaliknya.

Islam juga melatang amalan berlebih-lebihan dalam mengambil apa jua jenis makanan dan minuman, malah yang digalakkan adalah sifat bersederhana semasa makan.
Nabi berkata yang bermaksud,
"Tiada bahaya yang lebih dibenci Allah daripada perut yang penuh dan ketat dengan makanan yang halal."

Kebanyakan penyakit bermula daripada salah memilih makanan termasuk makan secara melampaui batas.
Dalam hadis Nabi Muhammad s.a.w., beliau berkata,
"Perut adalah sumber penyakit dan berpantang adalah sebaik-baik ubat. 
Biasakanlah setiap tubh dengan apa yang lazimnya."

Justeru, makanlah sekadarnya sebagaimana yang disarankan oleh nabi iaitu makan sebelum lapar dan berhenti sebelum kenyang.
Apa yang tersirat di sebalik nasihat beliau itu adalah bersederhana.
Apabila individu itu makan dalam keadaan yang terlalu lapar, sudah tentu dia makan dalam keadaan lahap dan melampau sehingga membawa kemudaratan kepada dirinya.

Sementara 'berhenti sebelum kenyang' pula membawa hikmah besar iaitu apabila makan dengan gelojoh dan lahap, pasti ia sukar berhenti.
Ini kerana, seleranya tidak dapat dikawal lagi.
Apabila sudah sendawa, ia menunjukkan perutnya sudah cukup dengan isi yang diperlukan oleh tubuh untuk diproses dan ditukar menjadi tenaga.
Tetapi, apabila perut terus diisi dengan makanan sehingga terlalu sarat, "kilang" dalam perut sukar untuk memproses.

Hakikatnya, Allah begitu murka kepada hambanya yang suka melampau batasan, termasuk dalam soal memilih, adab dan cara makan.
Mereka yang melampau batas akan dibalas Allah dengan pelbagai jenis penyakit, sama ada ia menimpa individu tertentu ataupun menyerang manusia secara keseluruhan...


sekian...
malas nak buat penutup panjang2....
kih2



Wednesday, April 20, 2011

..my jurney..

Assalamualaikum....

kali ni ana nak citekan perjalanan ana bersama abang ana ke rumah nya di Gerik...

perjalanan bermula pada 16 April 2011 pada jam 12.00 tgh hari
keadaan cuaca yang agak mendung...
dalam perjalanan x sampai ipoh pn lagi
hujan lebat giley sey kat Behrang...
seronok jugak perjalanan bermotor dalam hujan nie...

kami banyak la berhenti untuk isi minyak ngn isi perut...
xtahan ana dh cakap klo jalan jauh ana x leh makan nasi...
leh lak abang ana 2 suh ana p order Special Bowl kat KFC....sabar jer la....
tapi harga dapat murah kot...
bersyukur...
mungkin time 2 ader offer kot
hehehe

pas 2 dia bawak ana p jalan2 kat kuala kangsar...
1st time kot...hehehe

then dia bawak ana p masjid yg femes kat kuala 2...
ni ade gambar sikit


ni le gamabr nyer...
time nie basah kot.....sebab hujan kan,,,,kat kuala x hujan la...
dalam proses koering...
nak sampai kat umah dia lak kami lepak kat pasar minggu kot
kat lawin,,,

sesudah sampai jer kat mah dia apa lagi lepak2 la...
malam 2 dia bawak ana jalan2 kat gerik...
walaupun penat tapi tetap nak p jalan2
bile lagi kan...

esoknya aktiviti x banyak
cadangnya nak p main bola tampar ngn member2 dia....tapi hujan petang 2
so stay umah je la
petang 2 lak ayah abg ajak p tempat kerja dia kat Kendering
time 2 tengah buat proses overwhole...
dapat la jugak tgk tempat janakuasa elektrik...













malam 2 pulak ngtkan nak p lepak2 kat masjid yg dia sllu p...tapi hujan jugak
kami lepak dalam umah sambil layan cite kamen rider,,,,hehe

18 april 2011
katanya nak balik...
tapi  hold
esok nya baru balik
aktiviti petang 2 kami p jalan2
tgk kawasan kg ngn tempat dia selalu men bola tampar...
malang nya x der orang pn men
ronda2 je la...
malam 2 kami p masjid
pengisian yang bez...
ader jugak la ilmu dapat sikit sambil2 meronda2 2
tapi sayang
xbawak buku nota untuk catat
hehe
malam 2 agak bez....
abg nak blanje makan chicken chop
mula2 ana cakap ok
sampai je kedai yg sllu tmpt dia lepak 2
ana tukar menu kepada nasi goreng kampung jer
disebabkan harganya yang mahal sebab 2 ana tukar
nasi goreng saja dh RM4 hinggit
kesian kat dia...
2 yg malas nak makan chicken chop 2...
xpe la balik tanjong malim t mim belanje chicken cop ea...
kih3

keesokan harinya ana pulang ke KHAR...
selesai sudah cerita kanak2
hehe

seronok la p Gerik mah abg Mohd Kamal bin Rahmat
ni mah dia....
kawasan mah dia kawasan kg jer...tapi ana sangat haapy dok situ dengan ketenangan yg ada



bez dok mah dia nie....
tq sangat2 sebab sanggup bawak mim p mah,bawak jalan2 kat gerik...
tq sangat2
n maap sebab nyusahkan....
k
wassalam

Thursday, April 14, 2011

...:::nth la:::...

assalamualaikum...

entah mengaoa semalam berderai airmataku...
selepas ku anta abang ku ke stesen bas...
untuk pulang ke rumah...

ingin ku pulang jua tapi mempunyai masalah...
jadi mereka lah tempat untuk aku bermesra dan bermanja...
mungkin sebab itulah kot...
then pada hari jumaat ni bakal sorang lagi abangku akan pulang ke rumahnya...
abang yg ku rapat dengan nya...

sebak sangat2...
tengok orang lain dapat pulang bertemu parent mereka...
emmm....
nak buat cam ner...sabar je la...
titisan airmata je yg dapat ku curahkan...